بازدیدها: 264

تفاوت تصاویر رستر و وکتور چیست؟

تفاوت رستر(Raster) و وکتور(Vector) 

همیشه این موضوع برای طراحان چالش بوده است که پروژه های خودرا در فتوشاپ اجرا کنند و یا ایلوستریتور. تفاوت بزرگی بین این دو نرم افزار از نظر خروجی وجود دارد که در این مقاله سعی می کنیم پایه ای ترین تفاوت نرم افزار های فتوشاپ و ایلوستریتور را مورد بررسی قرار دهیم. تفاوت تصاویر رستر و وکتور چیست؟

نوشته: علیرضا دانافر
تفاوت رستر (Raster) و وکتور (Vector) چیست؟ What is the difference between Raster and Vector?

طراحان با انواع مختلفی از فرمت های طراحی در ارتباط هستند. این نکته را باید بدانید که در جهان دو نوع فایل های تصویری دیجیتال وجود دارد که یکی رستر (Raster) و دیگری وکتور (Vector) هستند. قبل از اینکه ما تفاوت های رستر (Raster) و وکتور (Vector) را مورد بررسی قرار دهیم به معنا و تعریف هریک از آنها می پردازیم.

مدل رستر (Raster) چیست؟

تصاویر رستری را معمولا با نام بیت مپ نیز شناخته می شوند. این نوع از تصاویر از کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی از پیکسل ها تشکیل شده است. در واقع تصاویر محصول در کنار هم قرار گرفتن پیکسل های بسیار کوچک با رنگ های متفاوت است. در فایل های رستر کیفیت، محدود به تعداد پیکسل های فایل اصلی است. در تصویر زیر می توانید نمونه ای از مثال تصویر رستر را ببینید. 

تفاوت رستر (Raster) و وکتور (Vector) چیست؟ What is the difference between Raster and Vector?

مدل وکتور (Vector) چیست؟

این گونه فایل های طراحی نتیجه اتصال گره ها و مسیر ها هستند. اینگونه فایل ها ریشه در محاصبات ریاضی دارند و از این جهت هست که کیفیت بسیار بالایی دارند. هر یک از جزییات گره و یا منحنی های وکتور دارای تعریف های محاصباتی بوده و موقعیت مشخصی دارند و از این جهت کیفیت بی نهایت را دارند. در تصاویر وکتور شما هرچقدر که برروی تصویر زوم کنید کیفیت آن از دست نمی رود. در تصویر زیر نمونه ای از وکتور را مشاهده می کنید.

تفاوت رستر (Raster) و وکتور (Vector) چیست؟ What is the difference between Raster and Vector?

تفاوت تصاویر رستر و وکتور چیست؟

خوب حالا پس از آشنایی با تعریف هریک از مدل ها به تفاوت های میان فایل های رستر و وکتور می پردازیم. 

1- در تصاویر وکتور به دلیل پردازش ریاضی گره ها و خطوط کیفیت بی نهایت است و با کوچک و بزرگ کردن تصاویر کیفیت آن پایین نمی آید. در صورتی که کیفیت تصاویر رستری بسته به تعداد پیکسل های آن تصویر است و هرچقدر تعداد پیکسل های عمودی و افقی تصویر بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بالاتر است.

2- با توجه به اینکه فایل های وکتور بر اساس نقاط و گره ها و مسیرها تعریف شده است می توانید دقت بالایی برای تصویر در وکتور ها داشته باشید.

3- تصاویر وکتور حجم بسیار کمتری نسبت به فایل های رستر دارند. و دلیل آن استفاده از مبنای تعداد هر نقطه در فایل برای حجم کار است. در صورتی که در تصاویر رستر هرچه تعداد پیکسل های تصویر بیشتر باشد حجم آن بالا تر است.

4-در فایل های وکتور نمی توانید تصاویر رستر را با ویژگی های وکتور استفاده کنید در صورتی که در تصاویر رستر می توانید از فایل های وکتور نیز استفاده کرد.

5- در فایل های وکتور محدودیت اجرایی مختلفی برای تصاویر مخصوصا تصاویر واقعی دارید در صورتی که در تصاویر رستر گستره ی فراوانی برای تغییرات در طراحی خود دارید.

6- اندازه در تصاویر رستر محدود به تعداد پیکسل های طول و عرض تصویر است. در صورتی که در فایل های وکتور شما می توانید اندازه تصاویر کوچک را بسیار بزرگ تر کنید بدون افت کیفیت.

تفاوت رستر (Raster) و وکتور (Vector) چیست؟ What is the difference between Raster and Vector?

کاربردهای تصاویر رستر (Raster) و وکتور (Vector): 

قبل از ذکر کاربردهای این دو مدل رستر و وکتور باید بدانید که هر دو آنها برای طراحان حکم دو بازوی بسیار کاربردی دارند. در واقع با توجه به ویژگی هر یک از مدل های رستر و وکتور و نیاز های طراح، این دو مدل تصویری کاربردهای خاص خود را دارند.

بصورت ساده اگر خواسته باشیم بگوییم در فرمت های رستر مثل نرم افزار فتوشاپ بیشتر عکس محور هستند. برای ادیت تصاویر عکاسی، طراحی پوستر، نقاشی دیجیتال، کارکاتور، فتومونتاژ و … استفاده می شود.

در تصویر زیر نمونه هایی از پروژه های رستر را مشاهده می کنید:

تفاوت رستر (Raster) و وکتور (Vector) چیست؟ What is the difference between Raster and Vector?

اما در پسوندهای وکتور بیشتر طراحی ها و تصویرسازی هایی انجام می شود که سبک خطی دارند. مثال برای کاربردهای تصاویر وکتور می توان به طراحی لوگو، طراحی اینفوگرافی، تصویرسازی، طراحی وب سایت و طراحی اپلیکیشن، طراحی آیکون، طراحی پارچه، طراحی کاراکتر، طراحی هویت بصری، طراحی بسته بندی و … اشاره کرد.

البته در این بخش لازم است اشاره شود در بسیاری از موارد نیاز است تا این دو مدل رستر و وکتور در کنار یکدیگر استفاده شود تا یک پروژه طراحی اجرا شود. مثلا ادیت تصاویر در فتوشاپ و ساخت فرم ها در ایلوستریتور.

در تصویر زیر نمونه هایی از پروژه های وکتور را مشاهده می کنید:

تفاوت رستر (Raster) و وکتور (Vector) چیست؟ What is the difference between Raster and Vector?

فرمت های رایج برای تصاویر رستر (Raster) و وکتور (Vector): 

کاربردی ترین نرم افزار ها در زمینه تصاویر رستر فتوشاپ و کاربردی ترین نرم افزار ها در زمینه تصاویر وکتور ایلوستریتور است. این دو نرم افزار خروجی هایی با پسوند های مختلفی را برای کاربردهای گوناگون دارند. در ادامه فرمت های رایج برای این دو مدل تصاویر ذکر می کنیم.

فرمت های رایج تصاویر رستر (Raster):

(jpg (JPEG 

(gif (GIF

(tiff or tif (Tag Interleave Format

(png (Portanble Network Graphic 

برای تغییرات و ویرایش در این فرمت ها معمولا از نرم افزار رستری به نام فتوشاپ استفاده می شود.

فرمت های رایج تصاویر وکتور (Vector):

Adobe Illustrator: .ai, .ait, .art

Corel Draw: .cdr, .cdrw, .cdt

(drw (vector file.

(ps (Adobe PostScript.

(eps (Encapsulated PostScript.

(svf (Simple Vector Format.

رایج ترین نرم افزار های وکتور برای طراحی معمولا  (Adobe Illustrator) ادوبی ایلاستریتر و کورل دراو  (Corel DRAW) هستند.

البته نکته ای که باید در نظر داشته باشید دو پسوند PDF و EPS هر دو نوع تصاویر رستر (Raster) و وکتور (Vector) را می تواند در خود پوشش دهد. به همین دلیل این چند ساله محبوبیت این دو فرمت بسیار زیاد شده است. 

تفاوت رستر (Raster) و وکتور (Vector) چیست؟ What is the difference between Raster and Vector?فرمت های رایج برای تصاویر رستر (Raster) و وکتور (Vector):

امیدواریم اطلاعاتی که در باره مدل های تصویری رستر و وکتور داده شد برای شما مفید باشد. خوشحال می شویم نظر خودرا درباره مقاله تفاوت تصاویر رستر و وکتور چیست؟ در بخش نظرات بنویسید.

مقالات بیشتر

دوره های آموزشی ویدئویی آکودان کلیک کنید

جهت آگاهی از دوره های آموزشی مختلف مدرسه دیزاین آکودان اینستاگرام و کانال تلگرام ما را دنبال کنید:

اینستاگرام: https://www.instagram.com/akodanschool/

تلگرام: https://t.me/AKODANSCHOOL

نظرات خود را ارسال کنید

جدیدترین آموزش های ایلوستریتور
دانلود جدیدترین موکاپ ها
دانلود ویدئوهای آموزشی مرتبط
جدید ترین آموزش های فتوشاپ

کیفیت آکودان:

رسالت آکودان:

صفحات پربازدید:

شبکه‌ اجتماعی:

اطلاعات تماس:

تلفن: 03536289109

ایمیل: info@iakodan.com