Visits: 179

وب اپلیکیشن (Web Application) چیست؟

در این مقاله سعی شده بصورت کامل جنبه های مختلف وب اپلیکیشن و کار بردهای آن مورد بررسی قرار گیرد و همچنین به چند سوال شما مثل: وب اپلیکیشن چیست؟ تفاوت وب اپلیکیشن و وبسایت چیست؟ تفاوت وب اپلیکیشن و اپلیکیشن چیست؟  ویژگی های وب اپلیکیشن چیست؟ و… پاسخ داده خواهد شد.

وب اپلیکیشن (Web Application) چیست؟

در سال 2015 برای اولین بار گوگل از طرح جدید خود به نام وب اپلیکیشن (Web Application (PWA رو نمایی کرد. PWA که کوتاه شده عبارت (Progressive Web Apps) است به معنای اپلیکیشن تحت وب پیش رونده یا وب اپلیکیشن است.

وب اپلیکیشن یا اپلیکیشن تحت وب، ترکیبی از وب سایت و اپلیکیشن هستند. نرم افزاری است که با استفاده از مرورگر وب و از طریق شبکه های محلی یا اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. در اصل، وب اپلیکیشن ها برنامه هایی هستند که تنها از طریق وب قابل استفاده هستند. بیشتر به عملکرد و کارکرد وب اپلیکیشن ها توجه می شود و محتوای آن ها چندان اهمیت ندارد و معمولا پر محتوا نیستند. به طور مثال، سرویس Gmail یک وب اپلیکیشن معروف است. وب اپلیکیشن ها امکان دسترسی به اطلاعات کسب و کارها را از هر مکانی و در هر زمانی از شبانه روز، برای کاربران اینترنتی فراهم می کنند. 

از نمونه های بسیار قدرتمند وب اپلیکیشن می توان به webmaster گوگل اشاره نمود که اطلاعات بسیار ریز و متفاوت را از سایت جمع آوری می نماید، و پس از کنار هم گذاشتن آنها و تجزیه تحلیل آنها اطلاعات بسیار با ارزش و قدرتمندی را به صاحبان سایت ها ارائه می دهد. صاحبان سایت ها با مطالعه این اطلاعات و نمودار ها، استقبال از سایت، صفحات پربازدید، کلمات کلیدی، موقعیت مکانی بازدیدکنندگان و … را متوجه شده و از آنها استفاده می نماید و با بهره گیری از این اطلاعات درآمد های بیشتری را کسب می نماید.

به عبارتی دیگر گوگل با ارائه این طرح بی نظیر به شما این قابلیت را می دهد تا با استفاده از اپلیکیشن تحت وب، یک وب سایت داشته باشید که کارکرد آن کاملا مشابه اپلیکیشن است. به بیانی دیگر می توان این چنین وب اپلیکیشن را تعریف کرد: وب اپلیکیشن (Web app) برنامه یا نرم افزاری است که از طریق مرورگر ها و اینترنت در اختیار کاربران قرار می گیرد. نرم افزارهای Web app بر روی یک سرور قرار می گیرند و کاربر از طریق آدرس ip  یا URL  به قسمت های مختلف Web app دسترسی خواهد داشت.

تفاوت وب اپلیکیشن و وب سایت در چیست؟

تفاوت وب اپلیکیشن و وب سایت در چیست؟

در مورد فرق وب اپلیکیشن با وب سایت دیدگاه ها مختلف و گاهی اوقات تفاوت های بسیار ظریف وجود دارد که غالبا تشخیص تفاوت هارا بسیار پیچیده میکند.

وب اپلیکیشن یک نرم افزار کاربردی است که پس از بررسی و تجزیه تحلیل یک مجموعه و مشخص کردن دقیق نقش ها، عملکردها، عمل گرها و روال ها برای آن مجموعه طراحی می شود و قابل ارائه در شبکه داخلی و اینترنت می باشد. بنابراین باتوجه به نیاز وب اپلیکیشن به شناخت مجموعه و تجزیه تحلیل، طراحی و پیاده سازی آن مدت زمان بیشتری نیاز دارد و هزینه بیشتری را هم صرف می کند.

وب سایت فضایی از اینترنت است که بر روی یک سرور قرار گرفته و بر محتوا تاکید می کنند اما وب اپلیکیشن ها بر عملکرد، کارکرد و تعامل تمرکز دارند. همچنین در وب سایت، دسته بندی مخاطب وجود ندارد و همه کاربران می توانند به یک نسبت از محتویات وب سایت بهره مند شوند به عبارت دیگر یک مطلب را برای همه به طور یکسان نشان می دهد اما یک وب اپلیکیشن بر اساس تعاملاتی که با کاربر داشته است، اطلاعات را پردازش می کند و به کاربر نمایش می دهد. یعنی مطالب نمایش داده شده برای هر کاربر بر اساس سن، علاقه، جنسیت، و… می تواند متفاوت با دیگر کاربران باشد.

شاید با این مثال بیشتر به این تفاوت پی ببریم: یک پزشک یک وب سایت دارد و یک سری اطلاعات را از کاربر دریافت می کند و سپس یک سری خدمات را به آنها ارائه میدهد. مثلا پس از ثبت نام کاربر در سایت، کاربر می تواند سوال های پزشکی خود را بپرسد و پزشک به آنها پاسخ دهد.

پس از مدتی پزشک اطلاعاتی از بیماران و کاربران سایت خود دارد، که می تواند با طراحی یک وب اپلیکیشن به تجزیه و تحلیل آماری این اطلاعات بپردازد و باتوجه به سن و جنسیت و موقعیت مکانی زندگی بیماران و مشکلاتی که برای آنها رخ داده است و در سایت سوال نموده اند، به شناخت بیماری و روش های درمان بهینه تر برسد و یا اینکه رخداد عوارض دیگر را پیش بینی نموده و به بیمار اطلاع بدهد و یا اینکه با توجه به مشکلات بیمار راهنمایی های دقیق تری را ارائه نماید.

یک کاربر برای اینکه بتواند اطلاعات یک وب سایت را مشاهده یا از آن استفاده کند، بایستی حتما به اینترنت متصل شود اما در وب اپیلیکیشن این چنین نیست. تنها یک بار کافی است تا وب اپلیکیشن بارگذاری شود، سپس کاربر می تواند به صورت آفلاین هم به آن دسترسی داشته باشد.

وب اپلیکیشن (web app) و اپلیکیشن موبایل چه تفاوتی بایکدیگر دارند؟

وب اپلیکیشن (web app) و اپلیکیشن موبایل چه تفاوتی بایکدیگر دارند؟

چند سال قبل اپلیکیشن واژه ای نامانوس بود که در زندگی روزمره ما کاربرد زیادی نداشت اما امروز زندگی بدون اپلیکیشن ها خیلی سخت خواهد بود. همه ما در طول روز از اپلیکیشن های مختلف جهت اهداف گوناگون استفاده می کنیم و هرچه در این باره یاد بگیریم برایمان جذابیت دارد. حقیقت این است که دنیای فناوری هر روز محصول جدیدی به بازار می دهد که نام و تعریف خاص خودش را دارد با فراگیری این مفاهیم می توانیم با راحتی بیشتری نیازهایمان را برآورده کنیم. وب اپلیکیشن و اپ موبایل دومفهوم بسیار نزدیک هستند که در متن زیر به تفاوتهای آن میپردازیم.

اپ موبایل برنامه ای است که توسط متخصصان طراحی و پیاده سازی شده تا بر روی موبایل، تبلت و سایر دستگاه های موبایل مورد استفاده قرار بگیرد. این نرم افزار برای کاربران نهایی تلفن هوشمند طراحی شده و از این رو سادگی استفاده و ساختار قابل فهم برای آن از اهمیت بالایی برخوردار است که هم در برنامه نویسی و هم طراحی باید رعایت شود.

برای دریافت اپ موبایل باید حتما به سرویس اینترنت دسترسی داشته باشید. اما Web app مفهومی است که کاملا متفاوت است.

دامنه استفاده اپ موبایل بسیار گسترده است. اپ موبایل در موارد مختلف اعم از بازی، تجاری، آموزشی، سبک زندگی، سرگرمی، گردشگری ، کاربردی، کتاب، سلامت و تناسب اندام، غذا و نوشیدنی، بهره وری، موزیک ، ورزش، خبری، شبکه های اجتماعی، پزشکی و جهت یابی کاربرد دارد.

به این ترتیب واضح است که اپ موبایل برای گروه های مختلف انسانی و در رده های سنی مختلف قابل استفاده و کاربردی است. Web app هم کاربرد بسیار گسترده ای دارد اما موارد استفاده آن اختصاصی تر بوده و به دلیل اینکه توسعه و پیاده سازی آن هزینه بیشتری نسبت به اپ موبایل دارد برای موارد اختصاصی تولید و اجرایی می شود. بیشترین استفاده کنندگان Web app شرکت ها و سازمان ها هستند. پیاده سازی نرم افزارهای تحت وب و یکپارچه در بستر موبایل واینترنت از جمله مهمترین کاربردهای Web app به شمار می رود.

توجه داشته باشید وب اپلیکیشن و اپ موبایل هر دو ابزار نرم افزاری بسیار سودمندی هستند که ممکن است به دلایل مختلف مورد استفاده ما قرارگیرند بنابر این هیچ یک بر دیگری ارجحیت ندارند. آنچه سبب انتخاب یکی نسبت به دیگری است نیاز خاصی است که ما در یک مطقع زمانی به هرکدام از آن ها داریم. شما ممکن است در یک پروژ به طراحی Web app نیاز داشته باشید درحالیکه پروژه دیگر نیاز به پیاده سازی در بستر تلفن های هوشمند و طراحی اپ موبایل داشته باشد.

مزیت ها و ویژگی های وب اپلیکیشن …!

ویژگی های وب اپلیکیشن چیست؟

حفظ یکپارچگی بر روی دستگاه های مختلف:

ویژه ترین مزیت وب اپلیکیشن را به جرأت می توان حذف محدودیت استفاده از اپلیکیشن اختصاصی سیستم عامل نام برد. با ظهور وب اپلیکیشن کاربران اپلیکیشن Android و اپلیکیش IOS دیگر محدود به اپلیکیشن های موجود در گوگل استور و اپ استور نیستند. محدودیت اینکه یک کاربر اندروید صرفا می تواند از اپلیکیشن های مخصوص اندروید استفاده کند یا یک کاربر آیفون فقط باید برای اپلیکیشن های مورد نیاز خود به اپ استور سر بزند با وجود وب اپلیکیشن دیگر وجود ندارد. با هر سیستم عاملی می توان فقط با وارد کردن آدرس وب اپلیکیشن در نوار جستجوی مرورگر به اپ مورد نظر خود دست یافت.

حجم کم و سرعت استفاده بالا:

وب اپلیکیشن ها فضایی از رم شما را درگیر خود نمی کنند. تقریبا تمام کاربران اگر سری به میزکار گوشی هوشمند یا تبلت خود بزنند با تعدادی اپلیکیشن بلا استفاده رو به رو خواهد شد که بخشی از حافظه دستگاه آنها را نیز به خود اختصاص داده است. در چنین شرایطی برای دست یابی به حافظه بیشتر اپلیکیشن های بلا استفاده حذف خواند شد. وب اپلیکیشن یک صفحه در اینترنت است و فضایی از حافظه دستگاه شما را اشغال نمی کند و این یکی دیگر از مزیت های ویژه آن است.

نمایش استاندارد بر روی دستگاه های مختلف:

وب اپلیکیشن با استفاده از فناوری طراحی واکنش گرا در هر دستگاهی که جستجو شود با همان ابعاد صفحه نمایش خود را وفق داده و به صورت استاندارد به نمایش در می آید.

سرعت، دقت و عملکرد عالی وب اپلیکیشن ها:

یکی از معایب اپلیکیشن های بومی این است که هر از چند گاهی باید آنها را به روز رسانی کرد تا به درستی کار کنند و نکته جالب اینجاست که این دردسر در وب اپلیکشن وجود ندارد و این نرم افزارهای کاربردی تحت وب به لطف فرایند سرویس ورکر همیشه به آخرین نسخه به روز هستند.

قابلیت خوب اجرا بدون نیاز به نرم افزار جانبی:

اپلیکیش های تحت وب با استفاده از مرور گر کروم قابل جستجو هستند و از همه هیجان انگیز تر این است که در پروسه دستیابی به آنها مرحله دانلود و نصب، وجود ندارد و این یعنی سرعت و راحتی کار با آنها به مراتب بیشتر از اپلیکیشن های بومی است.

امنیت بالای استفاده از وب اپلیکیشن:

از آنجا که Web app به صورت اختصاصی نوشته می شود از سیستم امنیتی بالایی نسبت به سایر نرم افزارهای مشابه برخوردار است که می تواند در حفظ اطلاعات شما نقشی اساسی ایفا کند. استفاده از بستر HTTPS در وب اپلیکیشن (Web Application (PWA موجب شده تا PWA امنیت بالایی داشته باشد .

دسترسی، سرعت، دقت و عملکرد خوب:

از مهمترین مزیت های وب اپلیکیشن دسترسی بدون محدودیت زمانی و مکانی است که برای بسیاری از کارکنان شرکت ها و سازمان ها یک  امر ضروری جهت دسترسی به اطلاعات شرکت در اسرع وقت است.

Web app  از دقت بسیار بالایی نیز برخوردار است و در بازیابی اطلاعات شما از مهارت بالایی برخوردار می باشد.

از دیگر مزیت های وب اپلیکیشن میتوان قابلیت طراحی به زبان های مختلف برنامه نویسی نیز اشاره نمود. نکته مهم دیگر اینکه وب اپلیکیشن ها قابلیت نصب و قرارگیری آیکون رو دارند! در نهایت باید توجه نمود که وب اپلیکیشن ها دوران اولیه تکامل خود را سپری می کنند و نمی توان آینده آنها را قضاوت نمود.

نظر خودرا درباره این مقاله و آثار در بخش نظرات بنویسید.

منابع:

www.ezweb.ir

www.kiantc.com

مقالات بیشتر

جهت آگاهی از دوره های آموزشی مختلف مدرسه دیزاین آکودان اینستاگرام و کانال تلگرام ما را دنبال کنید:

اینستاگرام: https://www.instagram.com/akodanschool/

تلگرام: https://t.me/AKODANSCHOOL

نظرات خود را ارسال کنید

جدیدترین آموزش های ایلوستریتور
دانلود جدیدترین موکاپ ها
دانلود ویدئوهای آموزشی مرتبط
جدید ترین آموزش های فتوشاپ

کیفیت آکودان:

رسالت آکودان:

صفحات پربازدید:

شبکه‌ اجتماعی:

اطلاعات تماس:

تلفن: 03536289109

ایمیل: info@iakodan.com