Visits: 1918

ساختار دیزاین بریف یا تفهیم نامه طراحی چیست؟

نوشته: علیرضا دانافر

محتوا دیزاین بریف یا تفهیم نامه طراحی چیست؟

در مقاله قبلی معنی و مفهوم و کاربرد های مختلف دیزاین بریف را متوجه شدیم. گفتیم که تفهیم نامه طراحی یا دیزاین بریف (Design brief) به معنی سند مکتوبی است که نیاز و ویژگی های یک پروژه طراحی را شرح می دهد. در واقع دیزاین بریف از ابتدایی ترین و اساسی ترین مراحل شروع و انجام یک پروژه طراحی است. حالا شما که با دیزاین بریف آشنا شدید باید بدانید که محتوا و ساختار آنها به چه صورت است. محتوایی که می تواند برای انجام بهتر کار و هماهنگی و گرفتن اطلاعات کامل پروژه از سفارش دهنده به ما کمک بزرگی بکند. در ادامه به بخش های اساسی از ساختار و عناوین دیزاین بریف می پردازیم که شما باید در هنگام گرفتن یک سفارش طراحی تمام اطلاعات را با دقت کامل تکمیل کنید.

دیزاین بریف یا تفهیم نامه طراحی چیست؟

ساختار دیزاین بریف چیست؟

ساختار و محتوایی که برای بریف طراحی خود قرار می دهید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا طراح با توجه به پاسخ ها، تحقیقات و اطلاعات جمع آوری شده نسبت به عناوین است که خط و مشی طراحی را مشخص می کند. پس با توجه به این نکته سعی کنید در انتخاب عناوین در ساختار تفهیم نامه طراحی خود دقت کاملی داشته باشید. محتوای یا ساختار دیزاین بریف معمولا باتوجه به نوع سفارش طراحی مشخص می شود. همچنین محتوای یک بریف طراحی می تواند با با توجه به فرنگ سازمان یا شرکت شما نیز تغییر کند، مثلا اگر شرکت تبلیغاتی برمبنای بازاریابی هستید سوالات مرتبط در بریف گنجانده می شود تا سارش دهنده را بهتر راهنمایی کنید. اما در اینجا برخی از مهمترین عناوین که برای ساختار تفهیم نامه طراحی نیاز است را برای شما اشاره می کنیم.

محتوا دیزاین بریف یا تفهیم نامه طراحی چیست؟

عناوین مورد نیاز در ساختار تفهیم نامه طراحی یا دیزاین بریف (Design brief):

عنوان پروژه طراحی مورد نظر سفارش دهنده: که به شما در تنظیم سوالات و عناوین دیگر بسیار کمک می کند.

کلیات اطلاعات در باره پروژه و مجموعه سفارش دهنده: هرچقدر اطلاعات طراح درباره مجموعه سفارش دهنده بیشتر باشد می تواند بهترین روند را برای انجام سفارش طراحی پیگیری کند.

اهداف اصلی برای این پروژه: نتایجی که پس از انجام پروژه، در نظر سفارش دهنده است می تواند از اهداف یک پروژه باشد.

گزارش از فعالیت های مجموعه سفارش دهنده در حیطه دیزاین: دانستن درباره پیشینه فعالیت های سفارش دهنده ی شما در زمینه طراحی می تواند به شما کمک کند تا از استاندارد های گذشته سفارش دهنده خود پروژه ای با کیفیت بالاتر ارائه دهید.

بررسی طبقه کسب و کار سفارش دهنده: طبقه کسب و کار می تواند سرشار از ایده ها و الهامات برای انجام یک پروژه طراحی باشد مثل انتخاب رنگ، استراتژی ایده، ایجاد تمایز و…

بررسی محصولات و یا خدمات سفارش دهنده: در این بخش شما اصلی ترین بخش را برای بریف خود درحال بررسی هستید زیرا فعالیت طراحی شما برای موفقیت یک محصول و یا خدمات در بازار رقابتی است. پس تحقسقات خود را در باره محصولات، تمایزها، نکات مثبت و ویژگی های خاص آن در نظر بگیرید.

بررسی جایگاه سفارش دهنده ( بین رقبا و یا از دید مخاطب): با درک جایگاه سفارش دهنده شما در حیطه کسب و کاری شما می توانید راحتت تر اهداف آنها در بازار را در ک کنید. آیا می خواهند جایگاه خودرا بالاتر ببرند یا حفظ کنند و یا از دست ندهند…!

بررسی مخاطب پروژه و درک نیاز های آنها: بررسی مخاطب پروژه از مهمترین عناوین در دیزاین بریف است زیرا پروژه ی طراحی را شما با هدف تاثیرگذاری و با توجه به نیاز های این مخاطب انجام می دهید. دانستن درباره سن، جنسیت، ذائقه، سلیقه، مذهب، فرهنگ، سطح درآمد، سطح سواد و نیازهای دیگر می تواند شما را در هدایت یک پروژه طراحی بشدت کمک کند.

بررسی فضای رقابتی سفارش دهند و درک تمایز ها نسبت به رقبا: هرچه طراح و تیم طراحی در زمینه کسب و کار سفارش دهنده و رقبا و فضای رقابتی آن ها اشراف داشته باشد می تواند منابع الهام بیشتری را درک کند. در برخی موارد با بررسی فضای طراحی در طبقه کسب و کار از ضعف رقبا به نفع سفارش دهنده خود استفاده کند. یا اینکه از برخی اشتباهات و تکراری شدن ایده ها در طراحی جلوگیری کند.

تفهیم نامه طراحی یا دیزاین بریف چیست؟

بررسی و تجزیه و تحلیل استراتژی رنگبندی در پروژه: رنگبندی و انتخاب رنگ در برخی پروژه های طراحی مخصوصا کمپین های هویت سازی بصری برند می تواند بشدت تاثیر گذار باشد. شما با یک جستجوی ساده درباره برند های بزرگ و موفق در دنیا مثل کوکاکولا، پپسی، نیوآ، مک دونالد و… اهمیت و جایگاه انتخاب رنگ در یک پروژه طراحی را کاملا درک خواهید کرد.

استراتژی خلاقیت در پروژه: بسیار مهم است که طراح بداند پروژه ای که درحال انجام است چه سطحی از خلاقیت را نیاز دارد. آیا خلاقیت با ید بطوری باشد که ذهن مخاطب را برای در آن درگیر کند و یا اینکه نه پروژه طراحی باید بطور مستقیم پیام خودرا به مخاطب ارائه دهد.

اطلاعات تخصصی از پروژه: شما در این بخش ویژگی های فنی و تخصصی پروژه را مشخص می کنید. مثلا اگر به شما سفارش طراحی یک بسته بندی داده شده است نکات مهم ابعاد، جنس بسته بندی، مقاومت، فیزیک آن، نحوه استفاده، نحوه پخش ، نحوه حمل و نقل و… را باید بدانید.

زمانبندی اجرایی پروژه: مشخص کردن این مورد بسیار مهم است چراکه برنامه ریزی روند استارت پروژه تا تحویل آن را مشخص می کند.

بودجه مورد نظر برای پروژه: نکته ای که بسیاری از طراحان در آن مشکل دارند بخش مالی پروژه است که باید قبل از آغاز هرگونه طراحی بودجه اختصاصی این سفارش را برای سفارش دهنده مشخص کرده باشید تا در جریان کامل روند مالی و پیگیری های دیگر قرار بگیرد.

چگونگی ارائه و تصویب نهایی پروژه: طراح باید بداند به چه صورت و برای چه افرادی پروژه نهایی را باید ارائه کند تا طبق آن برنامه ریزی و پیش بینی های لازم را انجام دهد.

و نهایتا نتیجه گیری و درک چگونگی انجام پروژه: نتیجه گیری از مهمترین قسمت های یک بریف است زیرا شما در این بخش تمامی موارد ذکر شده در بریف را جمع بندی و خط و مشی انجام کار مثل زمانبندی، ایده پردازی، استراتژی رنگی و… را مشخص می کنید تا سفارش دهنده در روند انجام کامل پروژه قرار بگیرد.

محتوای دیزاین بریف یا تفهیم نامه طراحی چیست؟

مواردی که ذکر شد می توانند در در دیزاین بریف پروژه ای کم و یا اضافه شود و البته بسته به نوع طراحی و سفارش دهنده آن است. عناوین ذکر شده بصورت کلی بیان شد که هر یک از آنها به توضیحات و البته تجربیات زیادی از بکارگیری دیزاین بریف دارد.

در نهایت باید بدانید که طراح، پروژه را صرفا باید از اهداف پیش بینی شده در دیزاین بریف پیگیری کند، نه صرفا به دنبال ارتقاع ساختار زیبایی شناسی که خود تشخیص می دهد باشد.

در ادامه چند نمونه فرم بریف برای دانلود گذاشته می شود تا بیشتر بتوانید ساختار یک دیزاین بریف یا craetive brief را درک کنید.

تفهیم نامه طراحی یا دیزاین بریف چیست؟

نظر خودرا درباره این مقاله و آثار در بخش نظرات بنویسید.

مقالات بیشتر

جهت آگاهی از دوره های آموزشی مختلف مدرسه دیزاین آکودان اینستاگرام و کانال تلگرام ما را دنبال کنید:

اینستاگرام: https://www.instagram.com/akodanschool/

تلگرام: https://t.me/AKODANSCHOOL

نظرات خود را ارسال کنید

جدیدترین آموزش های ایلوستریتور
دانلود جدیدترین موکاپ ها
دانلود ویدئوهای آموزشی مرتبط
جدید ترین آموزش های فتوشاپ

کیفیت آکودان:

رسالت آکودان:

صفحات پربازدید:

شبکه‌ اجتماعی:

اطلاعات تماس:

تلفن: 03536289109

ایمیل: info@iakodan.com