Visits: 95

تاریخچه اینفوگرافیک چیست؟

The History of Infographics

نویسنده: علیرضا دانافر

تاریخچه اینفوگرافیک چیست؟ The History of Infographics

اینفوگرافیک ها یا گرافیک اطلاع رسان و یا اینفوگراف ها اکنون در سراسر زندگی افراد مورد استفاده قرار می گیرد. اگر خواسته باشیم چند مثال ساده از طراحی اینفو گرافیک (infographic) بزنیم که بصورت روزانه با آن سروکار داریم می توانیم به طراحی صفحه کیلومتر ماشین، ترازو، علائم راهنمایی و رانندگی و… اشاره کنیم. طراحی اینفوگرافیک (infographic design) اکنون یک تخصص بسیار مهم است که طراحان اندکی نیز در این زمینه فعال هستند. با توجه به اهمیت این موضوع برای طراحان مقاله ای برای توضیحات درباره تاریخچه اینفوگرافیک (History of infographic) برای شما آماده کرده ایم.

تاریخچه اینفوگرافیک چیست؟ The History of Infographics

برای پاسخ به این سوال که تاریخچه اینفوگرافیک چیست؟

باید به بررسی آن از باز شدن پای انسان ها به زمین بررسی کنیم.

انسان ها در ابتدای فعالیت های خود بر روی کره خاکی زبان گفتگو، خط و یا وسیله ای را برای برقراری ارتباط نداشتند. آنها صرفا می توانستند با کشیدن اشکال مختلف منظور خودرا به دیگرام نشان بدهند. بسیاری از تصاویر نقاشی شده برروی دیوار غارها که متعلق به هزاران سال قبل است نمایش دهنده چنین دورانی بوده است.غار هایی مثل لاسکو فرانسه، التامیرا اسپانیا، دوشه و همیان ایران  و… از قدیمی نمونه های به تصویر کشیدن اطلاعات هستند.

تاریخچه اینفوگرافیک چیست؟ The History of Infographics

ایجاد خطوط تصویری

پس تصویر اصلی ترین راه برای برقراری ارتباط در دوران پارینه سنگی بود. پس از آن کم کم انسان ها برای کشیدن این تصاویر قوانینی را مشخص کردند که می توانستند جملات خودرا بصورت تصویری بیان کنند. در این دوران خطوط تصویری شروع به شکل گیری کرد که از نمونه های آن می توان به خط هیروگلیف مصری و یا انواع خط میخی ایرانی اشاره کرد. البته در همین زمان نقش برجسته های روایتگر از مهمترین آثار ارتباط آن دوران است.

پس از به وجود آمدن تمدن ها خطوط تصویری هم به تدریج تکامل و تغییراتی داشتند که باعث بوجود آمدن خطوط مختلف و اصولی پیچیده تر شدند. از اولین خطوط نیز می توان به خط فینیقی اشاره کنیم که مادر خیلی از خطوط کنونی است.

تاریخچه اینفوگرافیک چیست؟ The History of Infographics

ریشه های اینفوگرافیک های امروزی

ریشه های اینفوگرافیک های امروزی را می توان در آثار دانشمندانی دید که برای رفع مشکلات بشر درحال فعالیت های علمی بودند. اولین نمونه های اینفوگرافی در کتاب های قانون و شفا ابن سینا و همچنین دانشمند دیگر ابوریحان بیرونی دانشمندان ایرانی می توان دید. ابوریحان بیرونی پدر علم انسان شناسی، زمین شناسی، هندشناسی و… در بسیاری از آثار خود از نقشه و نقاشی برای نشان دادن تحقیقاتش استفاده می کرد. همچنین ابن سینا فیلسوف و پزشک نامدار ایرانی از کشیدن تصاویر برای نشان دادن تحقیقات و نتایج علمی خود استفاده می کرد.

آثار اینفوگرافیک این دانشمندان مربوط به قرن 10 و 11 میلادی است.

تاریخچه اینفوگرافیک چیست؟ The History of Infographics

در قرن 15 دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقیدان، آناتومیست، مخترع، ریاضیدان،زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده بسیار مشهور ایتالیایی به نام لئوناردو داوینچی (Leonardo di ser Piero da Vinci) از روش طراحی اینفوگرافیک (infographic design) برای نشان دادن ایده ها، شرح مسئله های علمی و تحقیقات خود بهره گرفت.

البته تا آن زمان هیچگونه اصطلاحی برای این نوع از تصویری کردن اطلاعات بوجود نیامده بود.

تاریخچه اینفوگرافیک چیست؟ The History of Infographics لئوناردو داوینچی leonardo da vinci drawings

در قرن 19 چارلز جوزف مینارد (Charles Joseph Minard) هم از اینفوگرافیک های جنگ فرانسه به روسیه در دوران ناپلئون را اجرا کرد.

این اینفو گرافیک ها نمایش گر مسیر حرکت نیرو های فرانسه،تعداد کشته ها بر اثر سرما و گرسنگی، درجات مختلف دما، مکانهای توقف سپاه فرانسه و… بود.

تاریخچه اینفوگرافیک چیست؟ The History of Infographics لئوناردو داوینچی leonardo da vinci drawings

اینفوگرافیک در جهان معاصر:

در قرن 18 و 19 با توجه به انقلاب صنعتی و نیاز به تحلیل اطلاعات با سرعت بالا نقش اینفوگرافیک ها بسیار پر رنگ تر از قبل شد. در دهه های 1970 الی 1990 با گسترش رسانه های مختلف مثل تلوزیون، روزنامه، مجله اینفوگرافیک ها محبوبیت و کاربردهای بسیاری پیدا کردند. تاثیر اینفوگرافیک ها بر مخاطب بسیار بالاتر از هر مقاله و مطلب نوشتاری دیگری بود. اط اینرو بسیاری از رسانه ها از قدرت اینفوگرافی برای جذب مخاطب بیشتر استفاده کردن. البته در فعالیت های علمی، پزشکی،اقتصادی و صنعتی اینفوگرافیک ها همیشه راه گشا بوده اند. در قرن حاضر ما می توانیم اینفوگرافیک ها را همه جا مشاهده کنیم. مجلات و روزنامه ها، علائم رانندگی، تلوزیون، موشن گرافیک ها، آموزش ها، اینترنت و فضای مجازی از اصلی ترین استفاده کنندگان از اینفوگرافیک ها هستند.

تاریخچه اینفوگرافیک چیست؟ The History of Infographics لئوناردو داوینچی leonardo da vinci drawings

مقالات مرتبط: اینفوگرافیک چیست؟

نظر خود را درباره مقاله تاریخچه اینفوگرافیک چیست؟ در بخش نظرات بنویسید.

………………………………………………………………………………………………………………………

مقالات بیشتر

جهت آگاهی از دوره های آموزشی مختلف مدرسه دیزاین آکودان اینستاگرام و کانال تلگرام ما را دنبال کنید:

اینستاگرام: https://www.instagram.com/akodanschool/

تلگرام: https://t.me/AKODANSCHOOL

نظرات خود را ارسال کنید

جدیدترین آموزش های ایلوستریتور
دانلود جدیدترین موکاپ ها
دانلود ویدئوهای آموزشی مرتبط
جدید ترین آموزش های فتوشاپ

کیفیت آکودان:

رسالت آکودان:

صفحات پربازدید:

شبکه‌ اجتماعی:

اطلاعات تماس:

تلفن: 03536289109

ایمیل: info@iakodan.com