Visits: 15

واقعیت مجازی (Virtual Reality) چیست؟

نوشته: علیرضا دانافر
واقعیت مجازی(Virtual Reality) چیست؟

دانشمندان همیشه به دنبال راهی برای ادغام کردن فضای مجازی و فضای واقعی هستند. دلیل اصلی بوجود آمدن این موضوع به خواسته گذشته انسان ها مبنی کنار زدن محدودیت های زمان و مکان و همچنین داشتن قابلیت انجام کارهای خارق العاده است. واقعیت مجازی تکنولوژیی است که رویا ها و تخیلات انسانی را بصورت مجازی برآورده می کند. شاید از موضوع طی الارض و ویژگی های معجزه وار بودن آن چیزهایی شدنیده باشید. تکنولوژی واقعیت مجازی می تواند چنین کاری انجام دهد یعنی زمانی که شما بصورت فیزیکی در یک مکان هستید، بصورت مجازی در مکان یا دنیای مجازی دیگری باشید.  

واقعیت مجازی(Virtual Reality) چیست؟

محیط شبیه سازی شده

(واقعیت مجازی (Virtual Reality) چیست؟)

واقعیت مجازی فناوری‌ است که توسط آن محیط مجازی‌ روبه‌روی کاربر قرار می گیرد. او با حرکت دادن سر و بدن خود به سمت چپ و راست یا بالا و پایین، احساس می کند که در محیط واقعی قرار گرفته است. به عبارت دیگر یک محیط شبیه سازی شده توسط سیستم های کامپیوتری و یا فیلم برداری است که می تواند یک موجودیت فیزیکی را در دنیای خیالی  شبیه سازی کند. این تکنولوژی به کاربر امکان می‌دهد تا با محیط شبیه سازی شده رایانه‌ای تعامل داشته باشد.

به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب می کند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می کند که براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می کند و ذهن انسان پس از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است. درواقع کاربر با کمک یک هدست یا یک سخت‌افزار می‌تواند خود را در محیطی ببیند که در واقعیت وجود ندارد.

اکثرا محیط های واقعیت مجازی ، به صورت تصویری هستند اما گاه دارای حسگرهای صوتی یا لمسی نیز می باشند. برخی از این محیط ها به صورت سه بعدی و یا ۳۶۰ درجه می باشد. با این فنآوری می توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی بدون اینکه واقعا در آن محیط باشند، حضور پیداکنند.

 واقعیت مجازی(Virtual Reality) هدست واقعیت مجازی head mounted display

head mounted display  یا هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی Head Mounted Display  که به اختصار به آن(HMD)  می گویند، از امکانات معمول برای واقعیت مجازی هستند. البته برای داشتن این نمایشگرها می توانید از گوشی موبایل خود نیز استفاده کنید. تا سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۴۰۰ اپلیکیشن با سیستم عامل اندروید و بیش از ۵۰۰ اپلیکیشن  iOS برای استفاده در هدست‌های واقعیت مجازی تولید و عرضه شده‌اند.

 واقعیت مجازی(Virtual Reality) هدست واقعیت مجازی head mounted display

در واقعیت مجازی، اطلاعات صوتی و تصویری به‌آسانی منتقل می‌شوند، اما مطالعات و تلاش‌های زیادی برای انتقال سایر اطلاعات مثل بو یا لمس اشیا در حال انجام است مثل تردمیل های دوبعدی که انسان را قادر به دویدن در محیط مجازی در جهات مختلف می کنند. یا دستکش هایی که فضای مجازی را قابل حس می کنند. استفاده از تجهیزات ورودی قابل‌لمس مثل تردمیل‌های چند جهته در مقایسه با نشستن روی مبل یا صندلی ساده، احساس راه رفتن واقعی را به کاربر القا می‌کند.

 واقعیت مجازی(Virtual Reality) هدست واقعیت مجازی head mounted display

همچنین کنترلرها دارای قابلیت بازخورد لمسی هستند و این امکان را برای کاربر فراهم می‌کنند تا با اشیای دنیای مجازی تعامل داشته باشد. توانایی دیگر کنترلرها، تشخیص باز و بسته شدن دست است که امکان در دست گرفتن یا رها کردن اشیاء در دنیای واقعیت مجازی را فراهم می‌کند.

کاربردهای واقعیت مجازی (Virtual Reality):

واقعیت مجازی در بسیاری از شاخه های مختلف گسترش پیدا کرده است که می توان به برخی از مهمترین آنها اشاره کرد:

بازی‌های ویدئویی که از بزرگ‌ترین کاربردهای تکنولوژی واقعیت مجازی است. همچنین این تکنولوژی برای آزمایش های نزدیک به واقعیت که خطرناک و یا هزینه های بالایی دارن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. آموزش، توریسم و گردشگری، نظامی (نیروهای امنیتی می‌توانند با استفاده از واقعیت مجازی شرایط مختلف ماموریتی مثل حمله و دفاع را به‌صورت مجازی آموزش ببینند)، هنرمندانم و گالری های هنری، کتابخانه، مهندسی، معماری، دکوراسیون داخلی، شبیه سازی ماموریت های فضایی مثل ناسا، صنایع هوایی(پروازی مجازی و آزمایشی خلبانان)، پزشکی، بصری‌سازی داده‌های علمی و مهندسی(اینفوگرافیک ها)، همچنین درمان بیماری‌های روانی (مثل ترس، خشونت و…)، خریدوفروش، استفاده در نمایش مکان های اجاره ای و فروشی، تماشای کنسرت و بازی های ورزشی(استادیوم مجازی)و… از کاربردهای تکنولوژی واقعیت مجازی است.

در این بخش شما تصاویری از کاربردهای تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality) را خواهید دید

کاربردهای واقعیت مجازی (Virtual Reality)
کاربردهای واقعیت مجازی (Virtual Reality)
کاربردهای واقعیت مجازی (Virtual Reality)
کاربردهای واقعیت مجازی (Virtual Reality)
کاربردهای واقعیت مجازی (Virtual Reality)
کاربردهای واقعیت مجازی (Virtual Reality)

نظر خودرا درباره مقاله واقعیت مجازی (Virtual Reality) چیست؟ در بخش نظرات بنویسید.

مقالات بیشتر

جهت آگاهی از دوره های آموزشی مختلف مدرسه دیزاین آکودان اینستاگرام و کانال تلگرام ما را دنبال کنید:

اینستاگرام: https://www.instagram.com/akodanschool/

تلگرام: https://t.me/AKODANSCHOOL

نظرات خود را ارسال کنید

جدیدترین آموزش های ایلوستریتور
دانلود جدیدترین موکاپ ها
دانلود ویدئوهای آموزشی مرتبط
جدید ترین آموزش های فتوشاپ

کیفیت آکودان:

رسالت آکودان:

صفحات پربازدید:

شبکه‌ اجتماعی:

اطلاعات تماس:

تلفن: 03536289109

ایمیل: info@iakodan.com