Visits: 756

معرفی بانو هما دلورای (Homa Delvaray) طراح گرافیک و هنرمند

homa delvaray

امروز بررسی و نمایش آثار هما دلورای (Homa Delvaray) طراح و هنرمند را خواهیم داشت که موفقیت ها و آثار او می تواند الگوی مناسبی برای دیگر بانوانی که در زمینه های مختلف طراحی قصد فعالیت دارند باشد.

بانو هما دلورای، 25 آذر 1359 دو سال پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران که آغاز دوره‌ای کاملاً متفاوت در تاریخ و فرهنگ ایران است، در کرج چشم به جهان گشود. فارغ التحصیل رشته ارتباط تصویری (گرافیک دیزاین) از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در مقطع لیسانس است.

او فعالیت های حرفه ای خود را بصورت طراح مستقل آغاز کرد. هما در ابتدا با تمرکز بر روی پروژه‌های فرهنگی و هنری، کار خودرا آغاز نمود و پس از آن روند فعالیت های خود را با مدیریت‌ هنری رویدادها، پژوهش در دیزاین، سخنرانی، دیزاین تایپ‌فیس، طراحی قلم، داوری در جشنواره‌ها، تدریس و برگزاری کارگاه‌های آموزشی (ورکشاپ) پیگیری و گسترش داد. آثار او بارها در رویداد های بین المللی به نمایش درآمده و برنده‌ی چندین جایزه‌ی گرافیک دیزاین شده است همچنین کتاب‌ها و نشریات متعددی آثار او را به چاپ رسانده‌اند و با بسیاری از موسسات بین المللی همکاری داشته است.

Homa Delvaray

در سال ۱۳۸۶، دلورای در یک نمایشگاه گروهی به ‌نام «رخصت» که آثار طراحان گرافیک جوان را از نقاط مختلف ایران به نمایش می‌گذاشت شرکت کرد. در بیانیه‌ی نمایشگاه این گروه نوشته شده بود همان گونه که در ورزش‌های سنتی ایران، یک کشتی‌گیر جوان از پیشکسوتان برای ورود به گود تقاضای رخصت (اجازه) می‌کند، این گروه از نسل‌های پیش از خود (و بینندگان‌شان) رخصت می‌طلبند تا دیدگاه‌های هنری خود و نوآوری‌هایشان را در طراحی ارائه دهند. این دعوت‌نامه نه تنها به شیوه‌های طراحی معاصر در ایران نگاهی می‌انداخت، بلکه محلی هم برای شناسایی نسل جدید طراحان زن ایرانی بود در مقایسه با نسل قبلی طراحان که بیشتر مردان بودند.

از شاخصه های اساسی آثار این بانوی طراح خلق تایپوگرافی های سه بعدی با سبک تصویرسازی شخصی و رنگ بندی خاص آثار او که باعث ایجاد سبک شخصی در آثار وی شده است. تسلط و شناخت هما دلورای بر تایپوگرافی ایرانی و نمادهای سنتی ایرانی و ترکیب خاص با فضای سه بعدی  و مدرن از جمله شاخصه های دیگر آثار اوست که این هنرمند طراح را متمایز کرده است.

از دیگر فعالیت های ارزشمند هما دلورای طراحی فونت فارسی است که او خانواده‌ی قلم پیرآموز را در سال ۱۳۸۵ طراحی کرده‌است.
پیرآموز با نگرشی مدرن به خط کوفی طراحی شده ‌است که این امر جلوه‌ای خاص و متفاوت به آن داده است. طراح آن به خلاقیت و سخت‌کوشی مشهور است و این تنها قلم منتشر شده از وی است. ۶ نسخه مختلف این قلم، می‌تواند نیازهای متفاوت را برآورده سازد و در یک اثر هنری جلوه‌گری کند.  این قلم‌ها با نظارت آقای رضا عابدینی طراحی شدند و ایشان در روند تولید و عرضه این قلم نقش موثری داشتند.

 تصاویر قلم های (فونت) طراحی شده را مشاهده می کنید: 

Homa Delvaray
Homa Delvaray
Homa Delvaray
Homa Delvaray
Homa Delvaray

هما دلورای در سال 1393 در پروژه ای به نام «بازی یافت» که یک پروژه‌ی هنری/ زیست محیطی با محوریت کودک و بازیافت مشارکت داشت و همچنین در بهمن سال ۹۶ نمایشگاه متفاوتی تحت عنوان «هفت پیکر» در محل «پروژه‌های آران» برگزار کرد که در این لینک می توانید آثار و گزارش این نمایشگاه را مشاهده بفرمایید.

در ادامه نیز برخی از آثار طراحی شده توسط هما دلورای را خواهید دید:

Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray
Homa-Delvaray

نظر خودرا درباره این مقاله و آثار در بخش نظرات بنویسید.

منابع:

 www.neshanmagazine.com

maryamsoft.com

مقالات بیشتر

جهت آگاهی از دوره های آموزشی مختلف مدرسه دیزاین آکودان اینستاگرام و کانال تلگرام ما را دنبال کنید:

اینستاگرام: https://www.instagram.com/akodanschool/

تلگرام: https://t.me/AKODANSCHOOL

نظرات خود را ارسال کنید

جدیدترین آموزش های ایلوستریتور
دانلود جدیدترین موکاپ ها
دانلود ویدئوهای آموزشی مرتبط
جدید ترین آموزش های فتوشاپ

کیفیت آکودان:

رسالت آکودان:

صفحات پربازدید:

شبکه‌ اجتماعی:

اطلاعات تماس:

تلفن: 03536289109

ایمیل: info@iakodan.com